الدرس الثاني في الجافا نتعلم معاً خطوة بخطوة

درس جديد ثاني حلقه نتعلم معاً كورس الجافا بالتطبيق العملي
بعد تسطيب برنامج الإكلبس سوف نقوم بالدروس العملية
و أهم شئ أن نفهم كل نقطة في الدرس لأنها مترتبه معا بعضها و هي أساس لكل نقطه أخرى
البدائيات في أية لغه برمجه واحده
زي أي واحد بيجوب كشكول بنفتح صفحة و الإكليبس أوبن سورس و مجاني غير ج ديفلوبر ومافهوش بجز غير حجات قليله جداً
نفتح البرنامج الإكليبس  نيجي على فيل file  و نعمل نيو New   
في حاجه أسمها ورك سباس wkork space     سلكت الورك سباس وهي عمل فولدر مثل فولدر الأفلام بس ده بيوضع فيه الشغل بتاعي ولازم نخلي بلانا من تسمية العمل الخاص بتاعي لازم يكون معبر عن العمل  بتكتبش فينال ليه علشان ده مش هايكون أخر شغل هاشتغل فيه ها يبقى فيه شغل تاني
نفتح البرنامج نختار من فيل نيو و نختار جافا بروجكت ولو مظهرتش نروح على أوزر ونختار برده جافا بروجكت ونضغت نكست ونسمي المشروع /ملتقى الدارين  - في هنا ظهر الجي أر إي هتستخدم اانهي فرجن 1.6 1.7 و لا أستخدم جي أر إي معين
البروجكت لي أوت هنشرح الحاجات دي بعدين بس عملت الكشكول إلي فيه الورق بتاعي الي هاكتب فيه
مافيش اي إختلاف في الأوامر نا بين 7و 6
بعدين يظهر لينا في البرنامج بورجكت ملتقى الدارين و بعدين السورس ندوس كليك يمين ونختار نيو باكج الباكج تحتوي على مجموعة كلاسس وإحنا نصورها بالورقه و هي عملية تنظيميه ليس أكثر ولا أقل وبعد كده نضغط يمين على الباكج نختار كلاس وهي الورقة التي سنقوم فيها بتسطير البرنامح وبعدين نسميه برمتف كلاس primitive class ونختار المين وهنشرح الكلام ده كله بعدين وبعد كده يظهر لينا الصفحة البيضاء في البرنامح لكتابة الأكواد  و هنجد في الصفحة باكدج شبطر 1 و الكلاس
نحط نفسنا مكان الكومبيلر هنبداء منين هيبداء من الكلام الي فيه المين وهنلاقي فتحة قوس و قفلته هو ده الي هيقراها البرنامج
Int age = 18 ;
Int year = uuu;
هنجد البرنامج حط خط أحمر على الحروف لان الإنتجر بيأخذ قيمة رقمية فقط وليست حروف الهي الكاركتر وهي تنطبق بالمفسر لأنه بيحط سطر بسطر و يترجمه مثلاً
Short month= 1 ;
البرنامج معترضش لأنها قيمة رقميه فاضل عندنا اللونج و البايت
البايت بيشيل 8 وهي  127  مثلاُ
Byt numper = 1 ;
لو حطيت 130 يدييني خطاء لازم أعطي لكل متغير المساحة الخاصة به إحنا هنعمل برنامج لازم أعرف متطلبات البرنامج و قدراته إيه مثال الطالب إسمه أحمد ودخلة الشهري 2500
Char name  ='A' ;
Int age =20;
 float income = f;    لية كتبت إف الديفولت بتاعة زيرو بوينت زيرو لكن علسان الديفولت فليو دي أنها بالطبيعي دبل في في كل عائلة فتوه مثل عائلة الأنتجر الفتوة بتاعة الإنتجر أما الدبل الفتوة بتاعة الدبل علشان كدة باكتبة إف
بعد كده بأكتب الأمر في البرنامج لتنفيذ ما كتبناه وهو
System.out.println( " name is:" + name + "age" + age + "income " + income );
يقوم البرنامج بالتنفيذ الأتي name is a age 20 incom 1.0  وهي النتيجة التي ستظهر بعد تنفيذ الأمر في برنامج الإكلبس 
    هنعمل تاني ملف فايل + نيو + جافا بروجكت :- في البروجكت java project  نام نكتب إسمه تيست بعد كده أبص على شمال البرنامج وهلاقي فايل التيست أضغط على هذا الفايل كليك يمين ونختار باكدج وبعد كده نسمي هذا الباكدج ch1 وندوس فينش وبعد كده ندوس  كليك يمين على الباكدج ونختار نيو وبعد كده نختار كلاس ونسميه بعد كده prcors  في الالنام بتاعة ونختار المين ونضغط على فنيش finish  وأصبح لدينا ملف وصفحة بيضاء لكتابة الأكواد البرمجية
في حاجة تانية إسمها سيمي كولن ( ;) وهي تعني نهاية الجملة في الجافا
الجمل البرمجية تكون داخل الأقواس بعد المين main    وبعد الكود الظاهر بالأخضر
Int age  = 10 ;   السيمي كولن الهي موجودة بحرف الكاف في الكي وارد هامة جداً و هي تعني نهاية السطر
وعند تحرير الكلاس لا تنسى أن تعلم على ال main   ضروري حتى يظهر لك في البرنامج أدوس إنتر السطر إلى بعديه
Chra name = 'A'; الكاركتر سنجل كود يعني عند كتاابة البرنامج تدوس على حرف الط فقط مش شفت ط علشان يظهر قوس واحد فقط وبعدين السيمي كولن علشان نقفل السطر
الفلوت float salard = 1000.5;
يبقى كده خدنا من كل عائلة واحد   برنامج النت بينز أبطئ من الإكلبس  وبعدين هيغفل علينا تعليم شوية حاجات
وبكده نعرف نعرف الفاربل أو المتغيرات بتلك الأمثلة السابق ذكرها
البولين ( أبسنت ) absant  معناها الغياب  بتساوي فولس أو ترو ! ينفع نكتب حاجة تانيه لاء لإما ترو أو فولس boolene  الفايدة من هذا المتغير معرفة الترو و الفولس و سيوضح بالأمثلة  أي أن البولين جواب على سؤال منطقي إما بنعم أم لا ؟؟؟
الكونسول بتاعي هو طباعة لنتيجة البرنامج وهو عن طريق الأتي sysout  وأعمل كنترول إسبيس هيظهر لية
System.out.println(); و هو لكتابة النتيجة في الكونسول بتاعي وبعد كده هانعرف إزاي نظهرها في الشاشة بتاعتنا بعد نهاية البرنامج
في الطبعة بدوس كنترول إسبيس يكمل الجملة الخاصة بي مثل كتابة increment  ممكن أكتب incr وبعدين أدوس كنترول إسبيس فيكمل الجملة
متى نضع بيت byt  ومتى نضع إنت int   ؟؟؟؟ نضع المتغير المناسب الذي نحتاجه فلماذا أحجز مساحة كبيره على الجهاز بالمتغير إنت int   إذا كانت القيمة لا تتعدى 127 وهي قيمة المتغير بايت  byt   
لانه دائما أحول إستخدم النوع المناسب ماكتبش غير النوع المتغير الذي أحتاجة هو في حد عمره هايزيد عن 127 سنة مثلاُ
كود الطباعة لازم يكون داخل القوسين الخاصة بالمين في نهاية الأكواد البرمجية
لازم ادوس كنترول إس علشان أعمل سايف بعدين أدوس كليك يمين في أي مكان فاضي داخل الكلاس واختار رن أس واختار جافا أبلكيشين و هتطلع النتيجة بعد الكتابة 137 في  نهاية الكونسول الخاص بالبرنامج
ما هي أنواع الجافا ؟؟؟

Comments